Dag 7/8/9 - Reisverslag uit Bombay, India van Edward Kraak - WaarBenJij.nu Dag 7/8/9 - Reisverslag uit Bombay, India van Edward Kraak - WaarBenJij.nu

Dag 7/8/9

Door: Edward

Blijf op de hoogte en volg Edward

29 Januari 2014 | India, Bombay

Zo! We zijn weer in het vertrouwde Mumbai in plaats van Talasari. De reis duurde erg lang gisteren en ik was te moe om nog naar Starbucks te gaan en dan een blog te typen, daarom doe ik het nu en pak ik de ochtend (als ik dit typ is het 11:15, 6:45 in Nederland) meteen mee.

Op maandag moesten we om 6 uur op school zijn zodat we heel vroeg konden vertrekken naar Talasari. Maar in een goed staaltje Indiase cultuur liet de bus 2 uur op zich wachten omdat de buschauffeur verdwaalt was in Mumbai. We vertrokken dus pas om 8 uur. De afstand Colaba (het deel van Mumbai waar wij verblijven) - Tlalasari is ongeveer 120 kilometer. Het duurde echter 3,5 uur voordat we daar aankwamen, erg lang dus.

Talasari is een plattelandsdorpje in India en wij verbleven bij een zusterschool van Campion. Ik moet bekennen dat ik niet meer weet hoe de school heet. De ervaring in Talasari was overweldigend. Het is een plattelandsschool, wat betekent dat de faciliteiten er heel erg primitief zijn. Toch zijn de kinderen daar erg gelukkig en blij. Daarnaast weten ze precies wat ze willen en zijn ze ook super gedisciplineerd als het gaat om hun schoolwerk. Ik heb zelfs gezien dat de kinderen hard en serieus aan het werk waren zonder dat er een leraar aanwezig was. Dit is iets waar onze kinderen nog een puntje aan kunnen zuigen!

Ik vond de ervaring in Talasari werkelijk geweldig en ik ben erg blij dat ik er geweest ben. In zekere zin ben ik zelfs Jaloers op die kinderen omdat het geluk en plezier in het leven waar ik mijn hele leven naar op zoek ben voor hun een geboortegift is. Ik denk dat onze leerlingen er ontzettend veel van geleerd hebben, ondanks het feit dat er weinig water was en dat het slapen op de betonnen (en dus keiharde) vloer mij in ieder geval erg zwaar viel.

Nadat we wakker werden, kregen we ontbijt in Talasari, gevolgd door een kunst workshop en een aantal Indiase spellen. Het was erg leuk allemaal (hoewel je helemaal leeg sprinten bij 30 graden in de brandende zon niet heel fijn is) en het was mooi om te zien hoe de kinderen met elkaar in contact kwamen.

De terugreis naar Mumbai duurde ruim 4 uur door het verkeer, dat was geen pretje kan ik je vertellen. Toen we er eenmaal waren, waren we uitgenodigd voor het diner bij 1 van onze collega's Shilpa. Zij is naast docent ook moeder van een Campion leerling en functioneerde daarom als host voor Anouck Puck en Jeske. De man van Shilpa zit in de catering en hij heeft eten voor ons gemaakt. Ian, Yannick, hun hostfamilie en onze collega Denziano waren er ook bij voor het diner. Ik moet een gigantisch compliment geven aan Shilpa's man. Het eten wat hij gemaakt heeft was werkelijk waar fenomenaal en ik denk dat dit mijn lekkerste maaltijd in India geweest is. En ik heb er toch al een aantal gehad.

Vanochtend stond in het teken van reflectie en terugkijken op het programma. Iedere leerling, plus Bep, Renier en ik heeft een speech gegeven over zijn/haar ervaringen. Er kwamen erg mooie en speciale dingen naar voren.

Het enige wat nu nog rest, is uitrusten voor de vlucht terug naar Nederland. Daarnaast is er vanavond een afscheidsdiner met alle jongens, leraren en ouders op de Campion school. Hierna zullen we vertrekken naar het vliegveld en koers richting Zurich en Amsterdam zetten.

Het was weer een geweldige ervaring om hier te zijn en ik heb werkelijk waar enorm genoten. Ook ben ik erg tevreden met het gedrag van onze leerlingen, ze hebben zich als goede gasten opgesteld en waren heel gedisciplineerd tijdens het programma, ook tijdens onderdelen die wellicht wat minder enerverend was. Dat is een groot compliment waard en ze hebben bewezen dat we geen vergissing gemaakt hebben door hun mee te nemen naar India. Ik ben trots op ze!

Ik hoop dat wij de Indiase jongens net zo'n geweldige ervaring kunnen bieden als zij naar Nederland komen. De datum hiervoor is nog niet helemaal duidelijk, maar zal waarschijnlijk in Mei plaatsvinden, in plaats van April wat het eerdere plan was. Maar daarover meer in de komende weken via de daarvoor bestemde kanalen.

Dan zijn we aangekomen bij het einde van mijn blog over Mumbai 2014. Ik hoop dat iedereen genoten heeft van het lezen over mijn belevenissen en ervaringen hier, het was voor mij in ieder geval weer fantastisch, hoewel het de derde keer is blijft het toch altijd heel speciaal.

Groet,

Edward

  • 29 Januari 2014 - 09:27

    Nico [Puck] :

    Edward, bedankt man ! dit is voor de thuisblijvers [ouders] erg tof om toch op enige wijze betrokken te blijven bij het wel en wee van de kids op hun journey ....

  • 29 Januari 2014 - 13:00

    Deborah:

    Hi Edward,
    Great to read all of your blogs. Makes interesting reading, again. It's nice to be able to picture where you are now and again. Hope you get to rest before your flight home. Looking forward to hearing the students' experiences next week in class. Have a safe trip, regards to Bep and Renier too. See you next week!

  • 29 Januari 2014 - 16:54

    Staas Van Der Velden:

    Als opa en oma van Jeske van der Velden bedanken wij Edward heel hartelijk voor het mooie reisverslag. Op deze manier konden wij ons enigszins voorstellen hoe het programma in elkaar zat. Deze trip zal voor de leerlingen en ook voor de leraren onvergetelijk zijn. Voor morgen wensen wij jullie allemaal een hele goede reis. Gr. Opa en Oma van der Velden.

  • 29 Januari 2014 - 18:29

    Monique( Anouck):

    Edward, bedankt voor alle mooie verslagen die je hebt geschreven, zo wisten we toch een beetje wat jullie allemaal hebben meegemaakt op deze bijzondere reis. Voor jullie allen een goede terug vlucht en we zien elkaar op Schiphol.

  • 29 Januari 2014 - 18:53

    Julius Van Bezooijen:

    Edward bedankt voor je fijne blog, goede terugreis

  • 30 Januari 2014 - 13:59

    Lineke Duives:


    We hebben genoten van je verslag van deze mooie reis naar Mumbai, met deze ontzettend gezellige groep leerlingen. Wat hebben ze een hoop meegemaakt zeg!

    Heel erg bedankt.


  • 31 Januari 2014 - 18:09

    Gerrit Willering:

    Edward,
    We willen jou bedanken voor het reisverslag over de trip van o.m. onze kleindochter Anouck naar Mumbai en konden zo op de hoogte blijven van jullie indrukwekkende belevenissen.
    Met hartelijke groet,
    Anneke en Gerrit Willering

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Mumbai uitwisseling 2014

Mijn derde bezoek aan Mumbai en de Campion School in het kader van de OVC - Campion uitwisseling.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2014

Dag 7/8/9

26 Januari 2014

Dag 6

25 Januari 2014

Dag 5

24 Januari 2014

Dag 4

23 Januari 2014

Dag 3
Edward

Actief sinds 15 Nov. 2011
Verslag gelezen: 3542
Totaal aantal bezoekers 36851

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 30 Januari 2014

Mumbai uitwisseling 2014

07 December 2012 - 17 December 2012

Mumbai 2012

16 November 2011 - 26 November 2011

Uitwisseling naar Mumbai

Landen bezocht: