Dag 4 - Reisverslag uit Bombay, India van Edward Kraak - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Bombay, India van Edward Kraak - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Edward

Blijf op de hoogte en volg Edward

24 Januari 2014 | India, Bombay

Daar zijn we weer! Nadat ik gisteren mijn blog getypt had, zijn we naar het Nehru Science Centre geweest. Dit is een soort interactief museum dat het beste te vergelijken is met Nemo in Amsterdam, alleen dan een stuk groter en meer gericht op wetenschap. Het was erg mooi en interessant om door de verschillende exposities heen te lopen. Er was onder andere een demonstratie over statische electriciteit met een speciale bol waar 100.000 volt aan statische electriciteit gegenereerd werd.

Het bezoek aan het Nehru Science Centre eindigde met een film over de Grand Canyon en de Colorado rivier in een speciale koepelvormige bioscoop. De film werd op de koepel geprojecteerd en je moest liggend de film kijken. Dit zorgde ervoor dat een aantal leerlingen, Nederlands en Indiaas, in slaap vielen, wat weer voor leuke/flauwe grappen zorgen.

Hierna zijn we naar het restaurant genaamd "The Village" gegaan. Dit is een restaurant in de vorm van een authentiek Indiaas dorpje waar de bezoekers een buffetmaaltijd krijgen en daarnaast zijn er verschillende vormen van vermaak. Je kon bijvoorbeeld armbanden laten maken en Indiaas dansen. Vooral het dansen viel in de smaak bij de leerlingen, de meesten hebben meer staan dansen dan gegeten. The Village is ieder jaar een groot succes en een goede manier om elkaar echt goed te leren kennen. Dit jaar was geen uitzondering. Ik heb niet alle leerlingen gesproken, maar degenen die ik gesproken heb waren zeer positief hierover.

Vandaag is een vrij korte dag, de leerlingen hebben na schooltijd geen programma. Tijdens schooltijd hebben onze leerlingen twee workshops. De eerste hebben we net gehad, deze heette Art Behind Bars. Dat gaat over kunst gemaakt door mensen die in een Indiase gevangenis zitten. De vrouw die de workshop gaf, liet de schilderijen zien en vertelde het verhaal van de stichting Art Behind Bars. Het was erg indrukwekkend om te horen hoe deze gevangenen moeten leven en dan toch in staat zijn om werkelijk mooie schilderijen te produceren. Ze noemde een voorbeeld van een gevangenis die eigenlijk bedoelt is voor 500 man, maar er zitten momenteel 4000 gevangenen. Je kunt je dus wel voorstellen hoe dat gaat.

De taak van de leerlingen is om een verhaal te schrijven dat geinspireerd is door 1 van de schilderijen van de gevangenen. Dit is iets wat deze stichting heel veel doet, ze hebben er zelfs een boek over uitgebracht. We hebben 1 exemplaar gekocht met de gedachte dat de kunstsectie hier wel wat mee kan. De leerlingen zijn nu bezig met dit verhaal te schrijven, terwijl ik deze blogpost typ.

Zometeen is de tweede workshop van de dag. Het onderwerp van deze workshop is veel luchtiger en actiever, dat is namelijk " Bollywood dancing". De leerlingen gaan dus Indiaas leren dansen. Ik denk dat dit ook weer voor veel leuke momenten en situaties gaat zorgen!

Morgen gaan we naar de sloppenwijken toe, dus dat zal een hele mooie ervaring worden voor de kids.