Het Laatste Deel Van Het Programma - Reisverslag uit Bombay, India van Edward Kraak - WaarBenJij.nu Het Laatste Deel Van Het Programma - Reisverslag uit Bombay, India van Edward Kraak - WaarBenJij.nu

Het Laatste Deel Van Het Programma

Door: edwardkraak

Blijf op de hoogte en volg Edward

24 November 2011 | India, Bombay

Bep en ik schrijven dit stuk met gemengde gevoelens. Aan de ene kant zijn we blij om weer een geweldige dag gehad te hebben en dit met jullie, de mensen in Nederland, te kunnen delen. Aan de andere kant zal dit hoogstwaarschijnlijk het laatste verhaal zijn vanuit Mumbai. Het was een geweldige trip voor de meiden en zeker ook voor ons. We hebben enorm genoten en ook heel veel geleerd.

Enfin, op naar de dag zelf. De dag begon vanmorgen met een workshop over ecologie in Mumbai. Dit was een vervolg op de trip van gisteren. Hoewel ik er niet bij was gisteren heb ik wel erg veel plezier beleefd aan de workshop.

De workshop bestond uit twee delen. Allereerst moesten de leerlingen een poster maken en deze presenteren. Ten tweede was er een discussie over ecologie in Mumbai. Wat ons erg opviel was het fanatisme waarmee de Campion jongens debatteerden. Er werd bijna gevochten om het woord te krijgen. Dit zorgde wel voor een heel levendig debat. Het is mooi om te zien dat de natuur, en het behoudt ervan erg leeft onder de Indiase jeugd, omdat het hier wellicht nog belangrijker is dan in Nederland. Het kan het verschil betekenen tussen een welvarend land of een ontwikkelingsland.

S'middags hebben Sunil en Teesta ons (Bep en mij) meegenomen naar het huis van Gandhi in Mumbai. Het was erg leuk om te zien, ook omdat veel nog in de oude staat gelaten was. Tevens hadden we met Sunil (docent Geschiedenis) een privegids die ons erg veel kon vertellen over Gandhi en zijn leven.

Verder hadden een aantal ouders s'avonds een spetterend feest georganiseerd ter afsluiting van de trip. Dit feest werd gehouden in de CCI, Cricket Club India. Dit is een erg belangrijke club in India. Het is dan ook gevestigd in het stadion waar het Indiase team lange tijd haar wedstrijden afwerkte.

Het feest was erg geslaagd. Alle leerlingen zijn helemaal uit hun dak gegaan. Persoonlijk vond ik het erg mooi om te zien hoe de jongens en de meiden met elkaar omgingen. Het was net een groep vrienden die elkaar al jaren kent. Dit in in tegenstelling tot de situatie van een week geleden, toen de twee groepen nog angstig apart zaten en vooral niet teveel met elkaar spraken. Zo zie je maar wat een uitwisseling kan doen!

Morgen hebben we een kort programma ivm de lange terugreis. De meiden zullen van 11 tot 1 meedraaien met de lessen van de jongens. Bep en ik zullen in die tijd een informatiemoment hebben met de Indiase ouders over de trip naar Nederland. Als de tijd het toestaat zullen Bep en ik ook nog een les Engels geven.

Zoals ik in het begin al aangaf, is dit hoogstwaarschijnlijk de laatste bijdrage vanuit India. De internetstick gaat morgen terug naar de eigenaar en daarmee verdwijnt dus ook mijn mogelijkheid om blogupdates te plaatsen. Mijn volgende (en laatste) update zal (helaas) vanuit het koude Nederland zijn!

  • 25 November 2011 - 00:04

    Carmen Wijngaarde:

    Na de spannende voorbereidingen van deze reis heb ik genoten van de verslagen en fotos,omdat mijn nichtje Naomi haar wens in vervulling is gegaan.Een mooie en ontroerende trip voor jullie allen.goed dat the kids de schrille contraten van een andere cultuur als zeer leerzaam hebben ervaren.Dit geldt ook voor mij.Bedankt Edwaaard en Bep.
    Tante van Naomi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edward

Actief sinds 15 Nov. 2011
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 36912

Voorgaande reizen:

20 Januari 2014 - 30 Januari 2014

Mumbai uitwisseling 2014

07 December 2012 - 17 December 2012

Mumbai 2012

16 November 2011 - 26 November 2011

Uitwisseling naar Mumbai

Landen bezocht: